Pengembangan Media Pembelajaran Bahasa Arab Berbasis Web Offline pada Siswa Kelas X SMA Negeri 8 Malang
##plugins.themes.academic_pro.article.main##
DOI : https://doi.org/10.5281/zenodo.3987006Abstract
The objective of this developmental research are: (1) to describe the product of offline web-based instructional media of Arabic language for X class of SMAN 8 Malang, (2) to describe the feasibility of offline web-based instructional media of Arabic language for X class of SMAN 8 Malang, and (3) to describe the use of offline web-based instructional media of Arabic language for X class of SMAN 8 Malang. This study uses a model of Research and Development (R&D) by Borg & Gall. The data is verbal and numerical data. The instrument used in this study are the researcher and questionnaires. Test subject in this developmental research include: 1) one matter experts, 2) a media expert both lecturers in the Department of Arabic Literature UM and 3) high school studies teachers who teach the Arabic language; 4) 35 students of Senior High School at X class. The results of this developmental research are the offline web-based instructional media of Arabic language that is in the form of CD. The product is well worth about 93.05% level of eligibility. The product is used with the classical and independent instructional model.
##plugins.themes.academic_pro.article.details##
References
Andriani, Asna. 2015. “Urgensi Pembelajaran Bahasa Arab dalam Pendidikan Islam.” Ta’allum: Jurnal Pendidikan Islam 3 (1): 39–56. https://doi.org/10.21274/taalum.2015.3.1.39-56.
Arsyad, Azhar. 2011. Media Pembelajaran. Jakarta: PT RajaGrafindo Persada.
Asrori, Imam. 1995. Al-Wasāil Al-Mu’īnāt fī Ta’līmi Al-‘Arabiyyah. Malang: Fakultas Sastra Universitas Naegeri Malang.
Batubara, Hamdan Husein. 2018. Pembelajaran Berbasis Web dengan Moodle Versi 3.4. Yogyakarta: Deepublish.
Divayana, Dewa Gede Hendra, P Wayan Arta Suyasa, dan Nyoman Sugihartini. 2016. “Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Web untuk Matakuliah Kurikulum dan Pengajaran di Jurusan Pendidikan Teknik Informatika Universitas Pendidikan Ganesha.” Jurnal Nasional Pendidikan Teknik Informatika: JANAPATI 5 (3): 149–157.
Fillaily, Noerma. 2011. “Pengembangan Permainan Kosakata Berbasis Macromedia Flash dalam Pembelajaran Kosakata Bahasa Arab untuk SD Insan Amanah Malang.” Skripsi, tidak diterbitkan. Malang: Fakultas Sastra Universitas Negeri Malang.
Hendri, Muspika. 2017. “Pembelajaran Keterampilan Berbicara Bahasa Arab Melalui Pendekatan Komunkatif.” POTENSIA: Jurnal Kependidikan Islam 3 (2): 196–210.
Hidayat, Nandang Sarip. 2012. “Problematika Pembelajaran Bahasa Arab.” An-Nida’ 37 (1): 82–88.
Iswanto, Rahmat. 2017. “Pembelajaran Bahasa Arab dengan Pemanfaatan Teknologi.” Arabiyatuna: Jurnal Bahasa Arab 1 (2): 139–152.
Khasanah, Nginayatul. 2016. “Pembelajaran Bahasa Arab sebagai Bahasa Kedua: Uregensi Bahasa Arab dan Pembelajarannya di Indonesia.” An-Nidzam: Jurnal Manajemen Pendidikan dan Studi Islam 3 (2): 39–54.
Mahmudah, Siti. 2018. “Media Pembelajaran Bahasa Arab.” An Nabighoh: Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Bahasa Arab 20 (01): 129–138.
Marzuki, Malik. 2009. “Pengembangan Model Perangkat Lunak Berbasis Web untuk Evaluasi Hasil Belajar Bahasa Arab Siswa MTs.” Skripsi, tidak diterbitkan. Malang: Fakultas Sastra Universitas Negeri Malang.
Muradi, Ahmad. 2014. “Pendekatan Komunikatif dalam Pembelajaran Bahasa Arab.” Arabiyat: Jurnal Pendidikan Bahasa Arab dan Kebahasaaraban 1 (1): 29–48.
Nugrawiyati, Jepri. 2018. “Media Audio-Visual dalam Pembelajaran Bahasa Arab.” El-Wasathiya: Jurnal Studi Agama 6 (1): 97–111.
Santoso, Tariyat Budi. 2011. “Pengembangan Media Pembelajaran Membaca dengan Program Macromedia Flash 8 untuk Siswa Kelas X SMA.” Skripsi, tidak diterbitkan. Malang: Fakultas Sastra Universitas Negeri Malang.
Solikha, Nurul Amalia. 2009. “Pengembangan Media Pembelajaran dengan Program Macromedia Flash untuk Materi al-A’mal al-Yaumiyah Kelas XI Semester I di MAN.” Skripsi, tidak diterbitkan. Malang: Fakultas Sastra Universitas Negeri Malang.
Sugiyono. 2013. Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung: Alfabeta.
Sukmadinata, Nana Syaodih. 2007. Metode Penelitian Pendidikan. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.
Usman, Uswatunnisa. 2016. “Assessing and Analysing Students’ Vocabulary Understanding Through 6 Kinds of Tasks.” Dalam 6th International Conference on Educational, Management, Administration and Leadership, 276–279. Atlantis Press. https://doi.org/10.2991/icemal-16.2016.57.
Yaumi, Muhammad, dan Muljono Damopolii. 2019. “Model Integrasi Teknologi Informasi dan Komunikasi dalam Pembelajaran Jarak Jauh.” Al-Musannif 1 (2): 138–150.