Hakikat Manusia Sebagai Makhluk Pedagogik

  • Muhammad Alqadri Burga Universitas Islam Negeri Alauddin Makassar, Indonesia

Abstract

This study aimed to analyze the essence of humans as pedagogic beings by focusing on optimizing fitrah, hearing, sight, and heart as human basic potential, as well as the implications of these various potentials for Islamic education. This study is a literature study whose data comes from documents and analyzed using content analysis method. The results of the study indicate that optimizing fitrah as a basic human potential must be through education and the creation of a conducive environment. Optimization of hearing, sight, and heart as a basic human potential by always directing it to respond to empirical stimuli not only to something that is material in nature but also to something that brings it closer to God. The essence of humans as pedagogical beings has implications for (1) the Islamic education system must be built on the integration between qalbiyah and aqliyah education; (2) Islamic education must be directed at being able to carry out the functions and objectives of the creation of humans (khalifah and ‘abd).

Keywords: human essence, Islamic education, pedagogic

Downloads

Download data is not yet available.

References

Achmadi. 2010. Ideologi Pendidikan Islam: Paradigma Humanisme Teosentris. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Al-Baqi, Muhammad Fu‘ad ‘Abd. 1992. Al-Mu’jam Mufahras Li Alfaz Al-Qur’an Al-Karim. Bairut: : Dar al-Fikr.

Al-Munawwir, Ahmad Warson. 1997. Kamus Arab-Indonesia Terlengkap. Yogyakarta: Pustaka Progressif.

Al-Naisaburi, Imam Abi Husain Muslim al-Hajjaj al-Qusyairi. 2007. Sahih Muslim. Beirut: Dar al-Ihya’ al-Turat al-‘Arabi.

Alam, Lukis. 2017. “Perspektif Pendidikan Islam Mengenai Fitrah Manusia.” Tarbawi: Jurnal Keilmuan Manajemen Pendidikan 1 (02): 41–52.

Arsyad, Azhar. 2011. “Buah Cemara Integrasi dan Interkoneksitas Sains dan Ilmu Agama.” Hunafa: Jurnal Studia Islamika 8 (1): 1–25.

Ayu, Sovia Mas, dan Junaidah. 2018. “Pengembangan Akhlak pada Pendidikan Anak Usia Dini.” Al-Idarah: Jurnal Kependidikan Islam 8 (2): 10–21.

Bashori. 2016. “Tuhan; Manusia dan Pendidikan.” Hikmah: Jurnal Pendidikan Islam 4 (1): 1–25.

Daradjat, Zakiah. 2006. Ilmu Pendidikan Islam. Jakarta: Bumi Aksara.

Depag RI. 2010. Al-Qur’an dan Terjemahnya. Bandung: Diponegoro.

Farah, Naila, dan Cucum Novianti. 2016. “Fitrah dan Perkembangan Jiwa Manusia dalam Perspektif Al-Ghazali.” Jurnal Yaqzhan: Analisis Filsafat, Agama, dan Kemanusiaan 2 (2): 189–215.

Ghafur, Waryono Abdul. 2007. Tafsir Sosial: Mendialogkan Teks dengan Konteks. Yogyakarta: eLSAQ Press.

Hamzah, Muchotob. 2004. Tafsir Maudhu’i Al-Muntaha. Yogyakarta: Pustaka Pesantren.

Harahap, Nurasyiyah. 2016. “Fitrah dan Psikologi Pendidikan Menurut Hasan Langgulung: Suatu Pengantar.” Rekognisi: Jurnal Pendidikan dan Kependidikan 1 (1): 26–34.

Hitami, H. Munzir. 2004. Mengonsep Kembali Pendidikan Islam. Pekanbaru Riau: Infinite Press.

Hyoscyamina, Darosy Endah. 2011. “Peran Keluarga dalam Membangun Karakter Anak.” Jurnal Psikologi 10 (2): 44–52.

Idris, Saifullah, dan A. Z. Tabrani. 2017. “Realitas Konsep Pendidikan Humanisme dalam Konteks Pendidikan Islam.” Jurnal Edukasi: Jurnal Bimbingan Konseling 3 (1): 96–113.

Kemdikbud RI. 2019. “Kamus Besar Bahasa Indonesia Daring.” https://kbbi.kemdikbud.go.id (Diakses 14 Januari 2019).

Langgulung, Hasan. 1985. Pendidikan dan Peradaban Islam: Suatu Analisa Sosio-Psikologi. Jakarta: Pustaka Al-Husna.

Mubarok, Achmad. 2003. Sunnatullah dalam Jiwa Manusia: Sebuah Pendekatan Psikologi Islam. Jakarta: The International Institute Of Islamic Thought Indonesia.

Muhaimin, dan Abdul Mujib. 1993. Pemikiran Pendidikan Islam: Kajian Filosofis dan Kerangka Dasar Operasionalnya. Bandung: Trigenda Karya.

Nashori, Fuad. 2008. Psikologi Sosial Islami. Bandung: PT Refika Aditama.

Pransiska, Toni. 2016. “Konsepsi Fitrah Manusia dalam Perspektif Islam dan Implikasinya dalam Pendidikan Islam Kontemporer.” Jurnal Ilmiah Didaktika: Media Ilmiah Pendidikan dan Pengajaran 17 (1): 1–17.

Ramayulis. 2015. Filsafat Pendidikan Islam: Analisis Filosofis Sistem Pendidikan Islam. Jakarta: Kalam Mulia.

Ramdhani, Muhammad Ali. 2017. “Lingkungan Pendidikan dalam Implementasi Pendidikan Karakter.” Jurnal Pendidikan UNIGA 8 (1): 28–37.

Saat, Sulaiman. 2015. “Faktor-faktor Determinan dalam Pendidikan: Studi Tentang Makna dan Kedudukannya dalam Pendidikan.” Al-Ta’dib 8 (2): 1–17.

Sada, Heru Juabdin. 2016. “Manusia dalam Perspsektif Agama Islam.” Al-Tadzkiyyah 7 (1): 29–42.

Shihab, Muhammad Quraish. 2007. Tafsir Al-Misbah: Pesan, Kesan Dan Keserasian Al Qur’an. Jakarta: Lentera Hati.

Slamet, Moh. Ibnu Sulaiman. 2017. “Manusia Sebagai Makhluk Pedagogik: Pandangan Islam dan Barat.” Lentera Pendidikan: Jurnal Ilmu Tarbiyah dan Keguruan 11 (1): 32–44.

Suriadi. 2019. “Fitrah dalam Perspektif Al-Quran: Kajian Terhadap Ayat-ayat Al-Qur’an.” Muaddib: Studi Kependidikan dan Keislaman 8 (2): 43–59.

Syarif, Miftah. 2017. “Hakekat Manusia dan Implikasinya pada Pendidikan Islam.” Al-Thariqah: Jurnal Pendidikan Agama Islam 2 (2): 35–47.

Tafsir, Ahmad. 2015. Ilmu Pendidikan dalam Perspektif Islam. Bandung: Remaja Rosdakarya.

Uyoh, Sadulloh. 2014. Pedagogik: Ilmu Mendidik. Bandung: Alfabeta.

Published
2019-04-27
How to Cite
Burga, Muhammad Alqadri. 2019. “Hakikat Manusia Sebagai Makhluk Pedagogik”. Al-Musannif 1 (1), 19-31. https://doi.org/10.56324/al-musannif.v1i1.16.
Section
Articles